Tuesday, March 29, 2011

3rd National HHP cat Show ...

27.03.2011
tempat : South City Plaza Sri Kembangan
nama show : 3rd HHP Malaysia Cat Show



kami cuma anta 2 ekor,
Letto,



Damia,



hasilnya,
bawa balik 5 rossette,
cat show kali ni tk berapa baik utk kucing kami,
Kedua dua Damia dan Letto tempat terbaiknya sekadar ke 5.



cuma cat show kali ni aby tk pegi sbb tk sihat.
tu yg gambo2 kurang.

apa pun yg aby dapat tau,
penyertaan kt cat show ni ramai,
sbb cat show ni lebih kpd kucing HHP,
tu yg ramai penyertaan nya berbanding dgn CFA cat show yg lps ...
sbb ramai memiliki kucing HHP.

wlupun best position sekadar tempat ke 5,
sekurang kurangnya tk la balik empty handed,
boleh menambah koleksi rossette ...

pd 2nd HHP penghujung thn lepas ..
kedudukan terbaik Damia adalah no 3,
manakala kedudukan terbaik Letto adalah no 2 ..

Saturday, March 26, 2011

My Playful Kitten

video

watak utama,
manja, kitten yg bulu lebat,
yg bulu gelap, Damia.
yg asyik nak makan, Letto ..
satu lg kitten, Kiko.

Damia memang jeles klu kiten main bola tu,
pasti dia masukan tangan nya kt dalam laluan tu bagi bola tu jgn berjalan ...

RiP Nini .....


2 minggu bersamaan 14 hari. dalam masa tu hanya 4 hari saja dirumah,
yg lain tuh outstation. Dalam masa ketiadaan aby kt umah banyak peristiwa berlaku kt mieow kt umah.

The Good, The Bad and The Ugly ..

aby mula dgn The Bad,
Nini mieow yg pernah aby crita, seekor emak dan juga nenek malah ibu susu kpd beberape kitten yg ada kt umah dah mati 2 hari lps.
hujung minggu lps mase aby dirumah perasan Nini yg yg nampak kuruz. namun aby ingat sebab dia kerap jadi sasaran kucing2 menyusu, badan nya kuruz disebabkan sasaran kucing menyusu tersebut.
2 hari lps mase aby berada ditugasan luar. anak aby call Nini dah mati.
aby tanya juga kenapa dia boleh mati, kata anak dia tk mau makan. badan nya menjadi kuruz sangat. mungkin dia mati sbb tk makan.
sedih juga aby waktu tu sbb kenangkan Nini ni lah kucing yg paling lama dirumah. kerap aby belai sbb suka sifatnya keibuan nya ..

namun bila kesedihan agak terbuai,
terus masukkan kedalam kepala, Nini is just a cat.
jgn layan sangat. klu layan sangat kesedihan tu kita juga yg susah ...
kucing lain pun banyak kt rumah ...

utk kali pertama,
Nini di kuburkan anak sulung sbb aby tidak ada di rumah ..
dan Nini ni juga adalah kucing nya ..
kucing yg dia beli semasa kitten dgn duit scholaship nya ...

aby faham sangat perasaan ketika pemergian Nini tuh ...

Sunday, March 20, 2011

CFA cat Show

semalam tengok cat show kt kelana jaya,
anjuran CFA ...



rossette yg hendak direbut ....



kucing2 kt sini di simpan dalam tent..
pd aby, ianya tk mesra penonton..
sbb kucing tk dapat nak tengok sangat..
tersimpan disebalik jaring gelap tent ..



kita faham,
kucing depa tu kucing mahal2..
mungkin nak jaga dari org2 yg tk bertanggung jawab dari mencocok cocok klu diletak dalam cage ..



macam dalam tent ..
aby tengok tent yg paling banyak terletak rossette ..
mesti kucing nya cantik sbb raih banyak rossette ..
tp tk dapat nak jengok kucing tu ..
sbb tent tu agak gelap ..



namun boleh la juga nak tengok.
bila kucing dibawa ke tempat pengadil utk diadili ..
sbb kt tempat pengadil guna cage biasa jer ..



British Shorthair



maine coon.
beso beso maine Coon depa tuh



tengok 2 gambar Persian ni ..
memang besar betul ...
selalunya Persian size ni mestinya kucing import ..
dan nak maintain .. kena berbilik aircond



kucing yg sama



gamba2 sebahagian kucing2 yg ambik bahagian



cantik2 kan ...





satu peserta tengah groom kucing nya sebelum kene panggil utk dibawa ketempat pengadil.



kesimpulannya cantik2 kucing yg dibawa ke cat show tu ..

hujung minggu ni ada cat show juga ..
yg ni mesra penonton dan org tempatan,
sbb ada ketogori utk kucing2 tempatan ..
dan kucing ditempatkan di cage2 biasa ..
boleh di view tanpa halangan ...

Monday, March 7, 2011

Menjaga Kucing ... Satu Amanah???


membaca satu entri di,
http://dearcats.blogspot.com/ psl akta pesalah laku jenayah terhadap binatang, aby dapati amat menarik, antara lain pertubuhan tu meminta agar denda terhadap yg menzalimi haiwan agar ditinggikan ..

dalam islam pun ada amanah terhadap penjagaan haiwan,
antara amanah yg dipertanggung jawabkan kpd kita sebagai mahluk ciptaan yg terbaik,

Memberikan hak2 yg adil dan wajar kpd binatang/haiwan sebagai mahluk allah yg diciptakan utk penghuni alam dan memberikan manfaat kpd manusia,
contoh : makan, minum dan tempat tinggal.
Memberikan makanan yg sesuai dan tidak merosakkan atau menafikan makanan.
Menyediakan kehidupan dengan habitat dan sifat semulajadi mereka, tidak memusnahkan habitat mereka.
Memberikan kerehatan daripada sesuatu aktiviti atau kerja yg membebankan, spt Keldai, Unta pengangkut barang, anjing pemburuan, kerbau .... masa bekerja dan masa berehat ..
Menjaga atau memelihara dgn baik meliputi perawatan, tempat perlindungan, pemakanan dan sebagainya ..

dan .. utk zalim,
3 jenis zalim yg diharamkan dalam kitab,
kezaliman seorg hamba kpd Tuhannya
kezaliman terhadap sesama hamba allah swt dan mahluk ciptaan nya yg termasuk Haiwan,
kezaliman hamba terhadap dirinya sendiri.

kesimpulan nya,
menzalimi haiwan akan tergolong dalam orang2 yg zalim yg akan mengundang laknat allah swt, klu tk didunia pasti di akhirat.
dan jika didunia sudah dikenakan hukuman,
bagaimana jika kita disana nanti ..

kpd pencinta haiwan amnya dan pencinta kucing khususnya..
semoga amanah yg sedikit kita buat dalam menjaga kucing,
hidup kita akan sentiasa dalam kerahmatan nya ...

Friday, March 4, 2011

Bila Mieow BerNapkin ...

Nama nya Nash ...
jenis : Persian ...



perangainya, suka menjilat bulu.
masaalahnya , bila bulu asyik dijilat,
maka jadila bulu berpintal.
tk dibetulkan bulu akan keras ..
klu dibiarkan lama, boleh mendatangkan fungus ..
nak membetulkan...
aduhai... lambatnya ..



cara mengatasinya ..
pakaikan Napkin ..
setidak tidaknya leher dia tidak dapat jilat,
kot yg dapat pun belah kaki.



yg kena jaga,
minumannya,
cat is very sensitif about drinking water.
klu ada bulu dalam mangkuk,
pasti dia tk nak minum.
pantang nampak bilek air terbuka,
pasti dia terpa masuk.
nak minum fresh water ..

cara mengatasinya,
guna botol.
terjamin kebersihan air tu,
tp kena stanby 2 botol,
klu guna satu takut kehabisan ..
jenuh kehausan la kucing tu ...



tu la sedikit kisah Nash ni...

Wednesday, March 2, 2011

aduss.... gali lobang lagi

baru kt posting yg lepas aby bercerita psl cucu Nini.
anak kpd anaknya yg berwarna hitam.

Ahad lps, kitten tu mati seekor, lps 2-3 hari nampak muram jer.
hari selasa semalam seekor mati lg ...
tinggal lah 2 ekor dari 4 ekor.



menggali lobang lagi aby...
dah beberapa ekor juga la aby kuburkan



tp kematian cucu Nini ni tk la terasa sangat sbb belum sempat bermain2 dgn kami,

tp klu Romeo dulu, ( posting yg mula2 )
memang terasa sangat sbb dh bermain main dgn kami.



Romeo dah keras ...



masa tengok romeo keras mcm ni,
masing2 dah bercucuran air mata ..



sekarang aby fobia klu menatang kitten ni,
sbb rangka kecil,
misal letak kt tapak tangan yg rasa adalah rangka..
dan juga masih terlalu ringan utk diangkat ..

masa menangkat ni la,
pasti akan teringat kitten yg diangkat utk di kuburkan ..

yg pasti klu kucing mati,
mesti la ditanam ..
jgn sesekali buang dalam semak jer ..